Connect with us

Hi, what are you looking for?

ΕΛΛΑΔΑ

Τι να προσέχουν οι καταναλωτές: Έξυπνες αγορές για να μη ζημιώνεται η τσέπη

Οι έξυπνες αγορές, αυτές δηλαδή που εξοικονομούν χρήματα στον καταναλωτή, προϋποθέτουν πολύτιμο χρόνο για την απαραίτητη έρευνα.

Σε αυτή την κατεύθυνση, οι πλατφόρμες σύγκρισης τιμών (π.χ. skroutz, bestprice κ.λπ.) μπορεί να φανούν χρήσιμες είτε αποφασίσει ο καταναλωτής να κάνει τις αγορές του μέσα από αυτές είτε, απλώς, να τις αξιοποιήσει κατά την αναζήτηση του αγαθού που θα είναι «κομμένο και ραμμένο» στις ανάγκες του, με βάση πάντοτε τα χρήματα που μπορεί να διαθέσει.

Μέσα από αυτές τις ψηφιακές πλατφόρμες διαπιστώνει κανείς πως σε αρκετά αγαθά το εύρος κόστους είναι σημαντικά εκτενές. Ειδικά στα είδη τεχνολογίας, παρατηρείται συχνά το ίδιο ακριβώς προϊόν να πωλείται πολύ φθηνότερα σε καταστήματα που λειτουργούν αποκλειστικά ηλεκτρονικά, συγκριτικά με αυτά που έχουν φυσικό και ηλεκτρονικό κατάστημα.

Στα τεχνολογικά προϊόντα, ως επί το πλείστον, στις μεγάλες γνωστές αλυσίδες η τιμή των προϊόντων είναι κοντά στον μέσο όρο πώλησης, δηλαδή δεν βρίσκεται συχνά σε κάποιο από τα δύο άκρα του κόστους – στη φθηνότερη ή ακριβότερη τιμή που καταγράφεται στην αγορά.

Η εξήγηση

Υπάρχει μία σειρά από λόγους που δικαιολογούν την απόκλιση στις τιμές του ίδιου ακριβώς προϊόντος. Κατ’ αρχάς, σε μεγάλο βαθμό η τιμή επηρεάζεται από τα μεταφορικά έξοδα. Κάποια αγαθά αποστέλλονται σε διαφορετική πόλη, οπότε η μεγάλη χιλιομετρική απόσταση μεταξύ έδρας επιχείρησης-παραλήπτη αυξάνει το μεταφορικό κόστος. Ορισμένες επιχειρήσεις, ωστόσο, έχουν κάνει ευνοϊκές συμφωνίες με τις μεταφορικές εταιρίες που αναλαμβάνουν την παράδοση των αγαθών – άλλες δίνουν τη δυνατότητα στον καταναλωτή δωρεάν παραλαβής από το κατάστημα ή από συγκεκριμένα σημεία-θυρίδες, επίσης χωρίς χρέωση.

Ακόμη ένας βασικός λόγος που δικαιολογεί τις μεγάλες αποκλίσεις στις τιμές των αγαθών είναι οι προσφορές και, βέβαια, οι εκπτώσεις. Για παράδειγμα, μία επιχείρηση μπορεί να βγάλει σε προσφορά επιλεγμένα είδη της για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (π.χ. 10 ήμερο προσφορών στις λευκές συσκευές, στα laptops, στα smartphones κ.ο.κ.). Έτσι εξηγείται γιατί σε κάποιες περιπτώσεις το ίδιο αγαθό ενδέχεται να έχει ακόμη και υπερδιπλάσια τιμή.

Επιπλέον, υπάρχουν προϊόντα που μπορεί να δείχνουν ίδια, αλλά να μην είναι τελικά, διότι διαφέρουν ορισμένα βασικά τους χαρακτηριστικά, π.χ. το ίδιο μοντέλο κινητού μπορεί να κοστίζει φθηνότερα σε ένα κατάστημα επειδή το λογισμικό του δεν είναι ελληνικό ή επειδή δεν διαθέτει εγγύηση κ.λπ.

Στελέχη της αγοράς από τον τομέα της τεχνολογίας εφιστούν την προσοχή στους καταναλωτές να ελέγχουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά των προϊόντων, για να μην αγοράσουν κάτι διαφορετικό από αυτό που θέλουν πραγματικά. Μιλώντας στον «Ε.Τ.» υπογράμμισαν τη σημασία που έχει η έρευνα αγοράς για την «τσέπη» των καταναλωτών και συνέστησαν να είναι προσεκτικοί στις αγορές τους, ειδικά στις διαδικτυακές, όπου δεν μπορούν να ελέγξουν την ποιότητα του αγαθού, ενώ παράλληλα υπάρχει ο κίνδυνος να επιλέξουν μη ασφαλή e-shops.

Ειδικά για τις διαδικτυακές αγορές συστήνεται στους καταναλωτές:
 Να μην παρέχουν ευαίσθητα δεδομένα, αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας
 Να αγνοήσουν τις προσφορές που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία τους
 Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα
 Σε περιπτώσεις άγνωστων ηλεκτρονικών καταστημάτων και πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, να διερευνούν τη φήμη τους στο Διαδίκτυο
 Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

20 προϊόντα με μεγάλη «ψαλίδα» στις τιμές

Χαρακτηριστικά παρουσιάζονται 20 παραδείγματα προϊόντων (τεχνολογίας, οικιακού εξοπλισμού, ομορφιάς, βρεφικής ανάπτυξης, ένδυσης – υπόδησης κ.ά.) με «ψαλίδα» στις τιμές. Παρότι πρόκειται, δηλαδή, για το ίδιο ακριβώς προϊόν (ίδια μάρκα, ποσότητα, τεχνικά χαρακτηριστικά κ.λπ.), το κόστος (συμπεριλαμβάνονται τα μεταφορικά έξοδα) διαφέρει σημαντικά μεταξύ των καταστημάτων. Πιο συγκεκριμένα:

1. Κινητό τηλέφωνο (6GB/128GB) πωλείται από 205,30 έως 424,08 ευρώ σε 48 διαφορετικά καταστήματα. Η πλειονότητα είναι e-shops, με τιμή πώλησης κάτω των 280 ευρώ. Σε γνωστή αλυσίδα ηλεκτρονικών, που διαθέτει τόσο φυσικό όσο και ηλεκτρονικό κατάστημα, το κόστος διαμορφώνεται στα 280,91 ευρώ.

Άλλο μοντέλο smartphone (4GB/64GB) κοστίζει από 518,86 έως 799,90 ευρώ. Στις μεγάλες αλυσίδες, η τιμή του διαμορφώνεται στα 550 ευρώ.

2. Τηλεόραση 50 ιντσών κοστίζει, σε 44 διαφορετικά καταστήματα, από 389,40 έως 948,85 ευρώ. Στα περισσότερα, η τιμή κυμαίνεται κάτω από τα 450 ευρώ. Σε μεγάλες αλυσίδες πωλείται 429 ευρώ.

3. Φωτογραφική μηχανή διατίθεται, σε 33 διαφορετικά καταστήματα, από 414,85 έως 785,14 ευρώ. Σε γνωστή αλυσίδα τεχνολογικών ειδών, η τιμή διαμορφώνεται στα 500 ευρώ.

4. Πλυντήριο ρούχων κοστίζει από 377,96 έως 469 ευρώ σε 32 διαφορετικά καταστήματα. Σε μεγάλο κατάστημα ηλεκτρικών συσκευών (διαθέτει φυσικό και ηλεκτρικό), η τελική τιμή διαμορφώνεται στα 448,99 ευρώ.

5. Πλυντήριο πιάτων πωλείται, σε 24 διαφορετικά καταστήματα, από 335,74 έως 428,99 ευρώ. Σε γνωστή αλυσίδα, το κόστος είναι 358,99 ευρώ.

6. Καφετιέρα πωλείται από 83,89 έως 124 ευρώ σε 47 καταστήματα.

7. Πιστολάκι μαλλιών κοστίζει από 53 έως 70,80 ευρώ σε 84 καταστήματα.

8. Σίδερο ατμού, σε 47 καταστήματα, κοστίζει από 34,20 έως 64,99 ευρώ. Σε μεγάλη αλυσίδα, το κόστος φτάνει τα 39,90 ευρώ.

9. Τοστιέρα πωλείται, σε 41 καταστήματα, από 25,30 έως 66 ευρώ. Σε δύο μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών η τιμή διαμορφώνεται στα 30,90 ευρώ.

10. Βραστήρας νερού, σε 51 καταστήματα, διατίθενται από 33,16 έως 45,80 ευρώ. Σε αλυσίδα ηλεκτρικών ειδών, το κόστος διαμορφώνεται στα 42,90 ευρώ.

11. Το κόστος για ψηφιακό ρολόι τοίχου κυμαίνεται από 17,50 έως 31 ευρώ.

12. Γυναικεία δερμάτινα μποτάκια κοστίζουν από 43 έως 75 ευρώ και ανδρικά δερμάτινα αρβυλάκια από 83 έως 135,90 ευρώ. Εφηβικά αθλητικά για αγόρι πωλούνται από 29,75 έως 42,80 ευρώ σε 39 καταστήματα και για κορίτσι από 27 έως 58 ευρώ σε 49 καταστήματα.

13. Σακίδιο πλάτης (unisex) για άνδρες και γυναίκες κοστίζει, σε 14 καταστήματα, από 63 έως 100 ευρώ.

14. Καπέλο τύπου jockey πωλείται από 21,35 έως 28,50 ευρώ σε 47 διαφορετικά καταστήματα.

15. Το κόστος για κουβέρτα υπέρδιπλη είναι από 61,50 έως 78,80 ευρώ σε 35 καταστήματα.

16. Βρεφικό γάλα σε σκόνη (400 γραμμ.), σε 45 καταστήματα (διαδικτυακά φαρμακεία στην πλειονότητά τους), κοστίζει από 11,80 έως 24,60 ευρώ (υψηλότερη τιμή σε e-φαρμακείο με έδρα στις Κυκλάδες). Το ίδιο προϊόν το βρίσκει κανείς στα σούπερ μάρκετ από 9,80 έως 10,84 ευρώ.

17. Βρεφική κρέμα (300 γραμμ.) ,σε 19 διαφορετικά καταστήματα (και σε αυτή την περίπτωση κυρίως e-φαρμακεία), κοστίζει από 4,85 έως 7,50 ευρώ. Στα σούπερ μάρκετ, τη βρίσκει ο καταναλωτής από 2,65 έως 3,12 ευρώ.

18. Βιταμίνες (1.000 mg, 20 αναβράζοντα δισκία), σε 186 διαδικτυακά φαρμακεία, στοιχίζουν από 4,90 έως 9,07 ευρώ με τα μεταφορικά.

19. Το κόστος για ενυδατική κρέμα ξεκινάει από 14,89 ευρώ και φτάνει τα 24,17 ευρώ σε 151 καταστήματα.

20. Επώνυμο άρωμα γυναικείο (50 ml) κοστίζει 60,42-99,99 ευρώ σε 26 καταστήματα και επώνυμο άρωμα ανδρικό (50 ml) 43,39-85,50 ευρώ σε 35 καταστήματα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Να μαγειρέψουν σαν Έλληνες» παροτρύνει τους εκατομμύρια αναγνώστες του το βρετανικό National Geographic, προσθέτοντας πως η Σίφνος https://www.instagram.com/visitsifnosisland/ διαθέτει πλούσια γαστρονομική ιστορία και είναι...

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι αγορές βρίσκονται  σε φάση εκτίμησης των επιπτώσεων από τα γεγονότα στη Μ. Ανατολή  και ειδικότερα τον αντίκτυπο  του νέου συναγερμού τα ξημερώματα.  Μόλις...

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Υπογραμμίζω για μία ακόμα φορά ότι το έργο της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές βαίνει προς ολοκλήρωση και δεν υπάρχει καμιά απολύτως...

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρωτόκολλο συνεργασίας για τον έλεγχο των τροφίμων μεταξύ της Περιφέρειας Κρήτης και του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) υπέγραψαν ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης...