Με αφορμή διάφορα σχόλια και ανακρίβειες που κυκλοφορούν τελευταία αναφορικά με το Σχέδιο Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) του Δήμου μας, θα θέλαμε να ενημερώσουμε υπεύθυνα τους πολίτες σχετικά με το θέμα.

Όπως είναι γνωστό στις 26-6-2023 δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 539Δ η απόφαση έγκρισης του ΣΧΟΟΑΠ Δήμου Αμοργού. Είχε προηγηθεί η αποστολή της σχετικής μελέτης από το Δήμο στην αρμόδια υπηρεσία,η οποία είναι η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Νοτίου Αιγαίου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου με έδρα τη Σύρο. Η εν λόγω υπηρεσία αφού διαμόρφωσε το κείμενο της μελέτης σύμφωνα και με τις παρατηρήσειςγνωμοδοτήσεις των διάφορων υπηρεσιών, εισήγαγε τη μελέτη του ΣΧΟΟΑΠ προς έγκριση στο αρμόδιο συμβούλιο που είναι το Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.) Α Περιφερειακής Ενότητας Σύρου που ήταν υπεύθυνο για την τελική έγκριση.

Σε αυτό το σημείο κρίνεται σκόπιμο να κάνουμε την εξής διευκρίνηση : Την τελική απόφαση για το πώς θα διαμορφωθεί το τελικό κείμενο-χάρτες του ΣΧΟΟΑΠ και το οποίο δημοσιεύεται σε ΦΕΚ την έχει το ανωτέρω συμβούλιο και όχι ο Δήμος.

Στο κείμενο που έστειλε η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Νοτίου Αιγαίου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου προς το ΣΥΠΟΘΑ προς έγκριση, στο κεφάλαιο Π4.4 Ζώνες κινήτρων και εν γένει πολεοδομικών μηχανισμών στην παράγραφο 5 αναφερόταν τα εξής : ΄΄Στην ίδια φιλοσοφία προτείνεται η υιοθέτηση των διατάξεων του άρθρου 2 παρ. Β του 10-5/17-5-2002 Π.Δ/τος (ΦΕΚ 402Δ) που αναφέρονται σε μορφολογικούς και κατασκευαστικούς περιορισμούς (που ισχύει για την εκτός σχεδίου περιοχή) στους υφιστάμενους και στους νέους οικιστικούς υποδοχείς με στόχο την προστασία του δομημένου πολεοδομικού ιστού και τη δημιουργία ενός ελκυστικού περιβάλλοντος που θα αναδεικνύει τα παραδοσιακά στοιχεία της κυκλαδίτικης αρχιτεκτονικής. Η παρούσα ρύθμιση αφορά νέες οικοδομικές άδειες και τίθεται σε ισχύ μετά την δημοσίευση του παρόντος΄΄. Δηλαδή στο σημείο αυτό του κειμένου του ΣΧΟΟΑΠ ο μελετητής έθετε κάποιους επιπλέον περιορισμούς για τα νέα κτίρια εντός οικισμών όπως αυτοί ήδη ίσχυαν στην εκτός σχεδίου δόμηση θέλοντας να προστατέψει περαιτέρω τους οικισμούς και την αρχιτεκτονική τους.Οι περιορισμοί αυτοί αφορούσαν μόνο μορφολογικούς και κατασκευαστικούς κανόνες όπως π.χ. υποχρέωση διάσπασης όγκων, χωριάτικο σοβά, κανόνες για τα κουφώματα κ.α.

Όμως το τελικό κείμενο μετά την απόφαση του ΣΥΠΟΘΑ (3η συνεδρίαση 2023 στις 9-6-2023)  που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ539Δ αναφέρει στο αντίστοιχο σημείο : ΄΄Ισχύουν οι διατάξεις των παρ. Α και παρ. Βτου άρθρου 2 του 10-5/17.5.2002 π.δ/τος (Δ΄ 402) που αναφέρονται σε μορφολογικούς και κατασκευαστικούςπεριορισμούς (που ισχύει σήμερα για την εκτός σχεδίουπεριοχή) στους υφιστάμενους και στους νέους οικιστικούς υποδοχείς με στόχο την προστασία του δομημένου πολεοδομικού ιστού και την δημιουργία ενός ελκυστικού περιβάλλοντος που θα αναδεικνύει τα παραδοσιακά στοιχεία της κυκλαδικής αρχιτεκτονικής. Η παρούσα ρύθμιση αφορά νέες οικοδομικές άδειες και τίθεται σε ισχύ μετά από την δημοσίευση του παρόντος΄΄.

Όπως εύκολα διαπιστώνει κανείς η διαφορά μεταξύ των 2 κειμένων είναι ότι στο τελικό κείμενο προστέθηκε η παρ. Α. Στην παράγραφο Α του ΦΕΚ402Δ μεταξύ των άλλων αναφέρεται ότι η μέγιστη δόμηση κάθε άρτιου και οικοδομήσιμου οικοπέδου είναι 150 μ2 και τα κτίσματα να είναι μονώροφα.Δηλαδή με βάση τη συγκεκριμένη διάταξη πλέον η μέγιστη δόμηση σε κάθε οικόπεδο εντός όλων των οικισμών της Αμοργού είναι 150 μ2 και μόνο ισόγεια κτίσματα. Όπως καταλαβαίνει κανείς τα παραπάνω δημιουργούν τεράστια προβλήματα στην δόμηση του νησιού, ενώ είναι σαφές ότι σε κάθε περίπτωση δεν συνάδουν με τον χαρακτήρα των οικισμών (αφού π.χ. σε όλους τους οικισμούς υπάρχουν παλιά διώροφα κτίσματα).

Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημάνουμε τα εξής : Ο Δήμος σε καμία περίπτωση δεν είχε ενημέρωση πριν ή και κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του συμβουλίου για την ανωτέρω αλλαγή του κειμένου. Μάλιστα ο κος Δήμαρχος και ο επιβλέπων μηχανικός της μελέτης κος Χάλαρης Γιώργος συμμετείχαν διαδικτυακά κατά την έναρξη της συνεδρίασης και δεν τους αναφέρθηκε τίποτα σχετικό (δεν επιτρεπόταν η παράσταση καθόλη τη διάρκεια της συνεδρίασης). Επίσης ο ίδιος ο πρόεδρος του συμβουλίου σε επικοινωνία με την τεχνική υπηρεσία πριν το συμβούλιο, εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι όλα θα πήγαιναν καλά και δεν θα είχαμε πρόβλημα. Τα παραπάνω προκύπτουν και από τα πρακτικά της συνεδρίασης που ζητήσαμε και μας απεστάλησαν εκ των υστέρων. Σε αυτά αναφέρεται στις 2 τελευταίες σελίδες ότι το σχέδιο εγκρίνεται ομόφωνα ως έχει, με επιπλέον τις εξής προσθήκες, μία εκ των οποίων (η υπ’ αριθμ. 5 προσθήκη) είναι η επίμαχη. Επιπλέον κανένας από το συμβούλιο δεν ενημέρωσε το Δήμο μετά τη συνεδρίαση για την αλλαγή αυτή. Η επίμαχη αλλαγή διαπιστώθηκε μετά την έκδοση του ΦΕΚ από την αρχιτέκτονα μηχανικό του Δήμου Λίλιαν Γαρυφαλλίδου και τον δημοτικό σύμβουλο κ. Λουδάρο Γιώργο κατά τη ανάλυση των διατάξεων του κειμένου του ΣΧΟΟΑΠ.

Κατόπιν των ανωτέρω ο Δήμος κατανοώντας το πρόβλημα και θεωρώντας ότι η ανωτέρω διάταξη όπως τελικά διαμορφώθηκε είναι απαράδεκτη και ύστερα από τις σχετικές αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής και του Δημοτικού Συμβουλίου, έχει προχωρήσει τη διαδικασία κατάθεσης προσφυγής ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά της επίμαχης διάταξης. Η προσφυγή συνοδεύεται και με τη σχετική αίτηση αναστολής της συγκεκριμένης διάταξης.

Από τα παραπάνω καθίσταται πλήρως σαφές ότι ο Δήμος Αμοργού και οι υπηρεσίες του δεν φέρουν καμία ευθύνη για την επίμαχη διάταξη, ενώ αντίθετα ήταν ο Δήμος που ενώ δεν είχε καμία ενημέρωση διαπίστωσε το πρόβλημα και κίνησε τις διαδικασίες για την σχετική προσφυγή.